Countryside Stables Penang

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Cuti sekolah kali ini kami sempat mencuri masa berkunjung ke Countryside Stables Penang yang terletak di Pantai Malindo, Sungai Burung, Balik Pulau, Pulau Pinang. Anak-anak saya sememangnya mengikuti kelas sukan berkuda di Kelantan dan seminggu tanpa kuda ibarat mandi tak basah…gelisah sahaja. Mahu dicarinya juga tempat boleh melepas gian. Alhamdulillah, kami bertemu juga dengan tempat yang sangat menarik ini.

 

owner

Countryside Stables Penang milik pasangan yang sangat mesra Encik Wan Aikshah dan Doris Lim terletak di sebuah perkampungan di kelilingi hijauan pokok-pokok berhampiran Pantai Malindo. Sangat nyaman. Ianya ibarat berlatar belakangkan sebuah pemandangan cantik di dalam poskad. Cantik sekali! SubhanAllah.

postcard view

Perjalanan masuk ke kelab ini dari jalan besar adalah lebih kurang 2km menyusuri jalan kampung. Walaubagaimanapun usah risau kerana pihak pengurusan kelab ini ada letakkan papan tanda di sepanjang jalan.

scenery along the road

Harga tiket masuk ialah RM3 untuk kanak-kanak dan RM5 untuk dewasa. Untuk memberi makan kuda dengan makanan khasnya iaitu rumput yang diimpot, harganya ialah RM5. Terdapat berbagai pakej lagi seperti “Joyride”, Experienced Rider dan Trail Ride di kawasan kampung. Anak-anak saya mengambil pakej Experienced Rider iaitu para penunggang kuda berpengalaman dibenarkan menunggang kuda secara sendirian di dalam arena yang disediakan pada harga RM80 seorang untuk satu jam. Puas sekali melihat anak-anak begitu seronok bersama-sama dengan kuda-kuda tersebut tanpa rasa kekok.

entrance fee

Di pintu masuk ada diterangkan tentang harga tiket dan juga “do” dan “donts” sewaktu berada di kandang kuda. Awas! Kuda menggigit!

entrance1

Gambar di atas adalah kenderaan penarik yang digunakan untuk membawa kuda dari suatu tempat ke suatu tempat contohnya medan perlumbaan dan pertandingan. Countryside Stables Penang juga merupakan kelab yang membekal dan menyewakan kuda kepada Kerajaan Negeri Pulau Pinang bagi pertandingan kategori endurance peringkat kebangsaan dan juga antarabangsa. Mereka sangat professional.

20140603_151435

Kelihatan Isyraf, Irfan dan Irsyad sedang khusyuk membaca maklumat tentang kuda di galeri informasi Countryside Stables Penang.

20140603_151418

Ruang rehat berkipas juga disediakan untuk pengunjung bersantai sambil menikmati menuman sejuk yang disediakan. Kemudahan tandas yang bersih juga memberi keselesaan. Para staff yang mesra juga membuat pengunjung Countryside Stables Penang ini tidak sedar sekejap sahaja masa berlalu. Oh ya!…lupa pula saya, pusat ini dibuka setiap hari bermula pada pukul 3pteang hingga 7petang.

stable

Gambar di atas kelihatan kandang kuda yang kemas dan tersusun rapi, berkipas dan punya label nama dan maklumat lain tentang kuda yang menghuni seperti tarikh lahir, baka dan sebagainya.

20140603_151120

Perkhidmatan kereta kuda juga disediakan bagi mereka yang ingin berjalan-jalan di sekitar arena. Servis ini diberikan berdasarkan kepada permintaan.

20140603_150832

Terdapat pelbagai jenis kuda di sini. Jika tidak silap saya lebih kurang 28 ekor kuda dari jenis kacukan Argentina, kacukan Siam, kacukan Arab, Poni, Donkey dan banyak lagi.

pony

Poni ini comel sekali dan menjadi penyambut tetamu di Countryside Stables Penang ini. Berkeliaran dan mesra dengan pengunjung. Memang geram melihatnya.

20140603_163819

Tuan Wan Aikshah pemilik kelab ini yang mesra dan tak lokek memberi tips dan nasihat pada anak-anak saya. Saya dapat rasakan keterujaan Tuan Wan Aikshah melihat Irfan hanya dengan sebelah tangan dapat membawa kuda berlari laju. Irfan dan adik-adik diberi peluang berkali-kali menunggang kuda walaupun kami hanya mengambil pakej 2 jam sahaja. Terima kasih atas kepercayaan Tuan!

irdina

Anak perempuan saya Irdina.

Isyraf

Isyraf yang bongsu menunggang di ruang arena yang lebih kecil. Mudah untuk dikawal jika berlaku perkara-perkara yang tak diingini.

Irsyad

Ini pula Irsyad. Gembira sekali apabila balik kampong ke Kedah pun masih berpeluang bermain kuda.

simpan kuda

Anak-anak panggil Uncle Wan. Seronok sekali mereka bila Uncle Wan beri kepercayaan untuk mereka membawa kuda ke kandang setelah selesai menunggang kuda.

20140603_164509

Trip ini sangat berbaloi. Anak-anak senyum penuh kepuasan. Oh!ya…saya nak tambah sedikit lagi tentang pemilik kelab ini, bukan sahaja peramah tetapi sangat baik hati dan tidak bermentaliti skeptikal sebagaimana kebanyakan orang yang pertama kali bila kami berjumpa. Irfan anak OKU kami diberi kepercayaan untuk mengendali kuda kategori “experienced rider”. Tuan Wan & Puan Doris benarkan Irfan dan adik-adiknya menunggang kuda sepuas hati di arena mereka. Tahniah!…alhamdulillah Allah swt temukan lagi kami dengan insan hebat seperti Tuan Wan Aikhsan & Puan Doris Lim selain dari Cikgu Faizal, Guru Bertauliah kelas berkuda anak-anak kami di Pengkalan Chepa yang tidak pernah melayan Irfan seperti anak istimewa. Didoakan Allah swt berkati kalian bertiga. Amin.

p/s: video Isyraf bersama Castora klik di sini

PESTA DURIAN BALIK PULAU: MAY – AUGUST 2014

Bagi yang mahu ke sini, saya cadangkan untuk anda singgah makan durian di dusun-dusun di tepi jalan sepanjang Balik Pulau. Memang berbaloi.

20140603_132629

Tengok lah isi durian ini. 3 biji sahaja sudah kenyang kami 6 beranak.

20140603_132802

Masing-masing khusyuk menikmati durian.

 

PANTAI MALINDO, SUNGAI BURUNG, BALIK PULAU

 

20140603_142248

Seterusnya selepas selesai sahaja aktiviti di Countryside Stables Penang, anda boleh terus sahaja ke Pantai Malindo di hujung kelab ini. Hanya 1-2 minit berkereta. Terdapat pengkalan nelayan di sini. Kami sempat membeli udang segar dan besar pada harga RM27 sahaja. Kami juga mengisi perut di sini dengan pelbagai juadah menarik yang disediakan seperti air kelapa laut, Penang Char Kuey Teow, bihun sup dan bermacam-macam lagi.

20140603_142214

Gambar di atas menunjukkan para nelayan sedang mengasingkan udang mengikut size dan jenis.

20140603_142909

Deretan meja makan dan kerusi yang disediakan di tepi pantai.

Sekian dahulu dari saya di Go Cuti!

Moga ada manfaatnya untuk percutian anda nantinya.

 

Kunjungan yang menarik dan berbaloi ke Countryside Stables Penang.

 

Maklumat lanjut, layari Facebook Fanpage: Countryside Stables Penang.

Pulau Aman

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,
Kali ini saya ingin berkongsi pula tentang lokasi menarik di Pulau Pinang yang juga menjadi tempat tumpuan kaki pancing yang gemar bersama keluarga. Pulau Aman namanya. Untuk ke Pulau Aman kita perlu menaiki bot dari Jeti Pulau Aman yang berada di daerah Bukit Tambun, berhampiran Stadium Batu Kawan, Pulau PInang.

Harga tiket bot adalah RM6 untuk dewasa dan RM4 untuk kanak-kanak. Pulau Aman menyediakan rangkaian homestay yang diusahakan oleh para penduduk dengan kerjasama Persatuan Nelayan Pulau Aman. Di sini terdapat 2 buah kedai runcit, jadinya tak perlulah bersusah payah membawa barang-barang untuk dimasak – boleh beli sahaja. Setiap homestay menyediakan kelengkapan memasak yang lengkap seperti periuk nasi, dapur, pinggan mangkuk, peti ais dan sebagainya.
Cad berada dihadapan papan tanda Pulau Aman. Pulau Aman juga merupakan salah satu destinasi berpotensi tinggi, masih banyak perkara boleh ditambah baik terutama hal-hal kebersihan.

I
Gambar di atas antara contoh chalet yang pernah kami sewa. Selesa. Rumah kampung 2 bilik. Turut disediakan tilam dan bantal tambahan. Pintu dapur terus mengadap laut – boleh baling sahaja batang joran.
Ini gambar Irfan anak istimewa saya sediakan umpan sotong. Irfan masih kecil waktu ini. Risau ibu tengok tetapi seperti biasa…Irfan boleh!

Pesta mengutip remis aka siput macam lala tu….ramai sungguh. Di kala para lelaki memancing ikan, ini lah kerja kami para perempuan. Memang seronok melepak di Pulau Aman. Nanti boleh terus masak – segar, manis. Yummy!
Sebaldi remis, wajib!
Walla!…masak lemak cili api. Manis sungguh. Segar.
Hasil tangkapan kaum lelaki di malam itu – terlupa nak amik gambar masa tak siang lagi.
Irfan yang juara! 9 ekor. Tok Ayah sama Abah sama Ayahsu hati banyak sakit oooo…kalah dengan Irfan. Hehehe…
Siap di masak. Kari ikan sembilang dan ikan duri. Gelama goreng. Air asam dan telur goreng.
Udang segar…baru sampai ni. Kecik lagi adik yang menjual udang-udang ni. Kagum.
Isyraf posing di jeti baru (di sebelah pulau) aka tempat para pemancing tegar melayan pancingan di Pulau Aman. Kalau malam penuh sesak sini.
Irfan…pemancing tegar tu…paling banyak dapat ikan. Ibu memang tabik spring lah kat abang!
Aktiviti anak-anak…kutip siput dan anak-anak ketam.
Gambar di atas adalah restoran terapung yang terkenal dengan makanan lautnya terutama mee udang. Masakannya memang tak dinafikan sangat menyelerakan. Cumanya taukeh restoran ini ada angin pasang surutnya…hehehe. Hanya yang sellau berkunjung ke sini faham maksud saya. Boleh ditambahbaik lagi servis di restoran ini secara kesimpulannya.
 
Ini lah rupa paras mee udang di Restoran Terapung Pulau Aman.
Untuk tempahan chalet dan bot untuk memancing di sangkar ikan, boleh hubungi : 0194090945/0194015570/04-5306501
Semoga informasi ini sedikit sebanyak dapat membantu kalian dalam merancang percutian, terutamanya bagi kaki pancing!

Chalet Terapung Persatuan Nelayan, Kuala Segantang Garam, Merbok, Kedah

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,
Alhamdulillah, saya sekeluarga kembali ke Chalet Terapung Persatuan Nelayan di Kuala Segantang Garam, Merbok, Kedah baru-baru ini. Sebelum berpindah menetap ke Kelantan pada awal tahun ini, tempat ini antara lokasi wajib kami untuk memancing setiap kali tibanya musim cuti persekolahan. Hobi memancing sangat menarik kerana kita dapat meluangkan masa bersama-sama. Dari suami hingga ke anak-anak semuanya minat memancing. Hinggakan anak-anak saya ini hadiah harijadi mereka awal-awal lagi minta alatan memancing.
Saya kongsi sedikit informasi di sini ya. Harga sebuah chalet ialah antara RM100 hingga RM300 untuk satu malam. Chalet di sini punya kelengkapan dapur yang lengkap, ala-ala rumah kampung, Bilik ada yang berhawa dingin dan ada yang berkipas. Ruang tamu disertakan TV (tanpa astro). Terdapat juga pelbagai jenis bilik untuk disewa para pemancing yang sekadar pergi dalam kumpulan kecil, bermula dari RM40 hingga RM100. Bagi kumpulan pelajar pula boleh menyewa dorm.
Pandangan jeti dan carpark dari chalet.
Antara chalet yang terdapat di sini.

Aktiviti memancing boleh dilakukan samada di atas chalet ataupun pelantar terbuka. Bagi mereka yang tak bercadang menyewa chalet dan hanya mahu memancing di atas pelantar, bayaran RM15 per joran dikenakan (unlimmited – 24jam). Bagaimanapun pengusaha chalet amat sporting, selalunya diskaun yang menarik diberi kepada pemancing. 

Gambar ini dari koleksi peribadi sewaktu anak saya masih kecil. Sudah lebih dari 10 kali kami ke sini 🙂

Pelantar terbuka juga tak mengecewakan – kemudahan surau, bilik mandi, tandas dan dapur disediakan untuk pemancing. Pemancing juga boleh adakan bbq di sini.

Tapak sulaiman pancingan kami…haisshh…d kids seronok la…pakat jemur bagi 
kering nak balik spray cat nak buat deko gitu.

Makan – makanan rasmi pemancing tegar standard lah kan : ikan sardin cap ayam, ikan gelama masam goreng dan sayur. Itu pun punya lah berselera kan bila makan ramai-ramaini ;). Di sini tidak ada kemudahan kedai runcit, jadi keperluan memasak perlu dibawa sendiri. Kalau rajin, kena keluar ke pekan tetapi agak jauh. Kami selalunya akan bawa dari rumah sahaja.

Juadah standard para pemancing…sardin cap ayam 😉

Lepas check out dari chalet persatuan nelayan ni, telahan saya ialah balik rumah terus lah kan. Nampaknya….para lelaki ini tak puas hati lagi. Dalam perjalanan balik singgah memancing lagi di Kompleks Jeti Sg.Merbok.

Oh! secara kasarnya pada pandangan saya chalet ini sangat berpotensi tinggi untuk pergi jauh. Malangnya aspek “preventive maintenance” (maaf lah…saya bekas jurutera ini sahaja term yang saya pandai guna :)) diabaikan. Contohnya baru-baru ini saya menyewa 1 chalet dan 2 bilik di pelantar tetapi kelengkapan memasak mengecewakan di chalet – periuk & cerek bocor, cawan hanya ada 2 biji, pinggan pun hanya ada 2 biji…daif pula kondisinya, dapur hanya menyala sebelah. Mujur kami sekeluarga memang sentiasa bersedia dengan “portable stove” di bonet kereta. Saya terpaksa keluar ke pekan membeli pinggan pakai buang. Staf di kaunter pendaftaran pula…alahai…mahal sangatkah nak tawarkan senyuman? Bersembang riuh rendah dengan staf lain seolah-olah pelanggan tak wujud di depan mata. Moga ada pihak pengurusan chalet ini membaca coretan ikhlas saya ini kerana sayang, percaturan begini merugikan. Kaki pancing akan datang berulang kali. Kami sekeluarga sendiri sudah lebih 10 kali berkunjung ke sini, kami telan sahaja servis yang mengecewakan kerana minat dan tiada pilihan lain.

Untuk ke sini bolehlah membuat tempahan ke: 0124633526.

Kompleks Jeti Sg.Merbok

Kompleks Jeti Sg,Merbok baru sahaja dibuka kepada umum pertengahan 2010. Apa yang menarik disini? Pertama sekali tahniah kepada Jabatan Perlancungan Negeri Kedah dan juga Majlis Perbandaran Sg.Petani. Idea untuk mengadakan kompleks sebegini sangat kreatif dan inovatif. Di sini para pelawat boleh melawat muzium paya laut. Ada banyak maklumat di “information center” yang disediakan termasuk sejarah negeri Kedah dan juga Sg.Merbok sendiri. Pelawat juga berpeluang melihat secara dekat pokok-pokok bakau yang berpuluh tahun umurnya dan juga yang baru di tanam. Terdapat jugak Gok Arang (tempat membakar arang) untuk tatapan para pelawat.Buat masa sekarang kedai cenderamata belum lagi beroperasi. Begitu juga kedai makan. 

Tetamu kehormat, MekDina dok daftar…chewah! (Gambar koleksi peribadi ketika Irdina masih kecil)
Laluan pejalan kaki di celah-celah paya bakau. Menarik.

anak bakau

Di bahagian luar kompleks terdapat anjung untuk kaki pancing. Di sini lah sekali lagi kami sekeluarga melayan pancingan ikan Sg.Merbok. Cantik sekali!.

Cad dengan khusyuknya memancing di jeti merbok.
Perahu nelayan di persisiran jeti merbok.

Tanjung Dawai


Kami sekeluarga ada juga singgah di Tanjung Dawai. Rasanya kebanyakan dari kita pernah dengar tentang tempat ini kan. Terkenal dengan belacan, laksa dan segala hasil laut. Kami sekeluarga selalunya akan borong budu cap ketereh, keropok ikan, ikan gelama masam, ikan pekasam, kuah rojak mak bee, satay kering sotong dan belacans. ;). Sempat juga menjamu mata kaftan dan beg kat gerai di situ. Iman kuat lagi…tak beli pon.

Tanjung Dawai
Tergugat iman jugoks nih…heheh…tu makcik dok buat math nok beli ko dok.
Jeti Tanjung Dawai…dari sini boleh naik bot ke Pantai Merdeka.
Gedocok…betui ka? .. ingatkan otak2. Isi ikan campur kelapa…manis gitu.
Mai beli lekaih…macam2 ado.
Cad dok tenung ikan bilis wat gapo tu cad?

So sekian lah sahaja perkongsian kali ini dari Negeri Jelapang Padi.

Jemput mai!